fredag 15 maj 2009

Dags att krossa journalistskrået


Härom dagen satt jag och tittade på morgon-tv. Helt plötsligt höll jag på att sätta kaffet i halsen när SVT publicerar en opinionsundersökning från Moderaterna som en nyhet. Den talade naturligtvis om hur nöjda svenska folket var med regeringen. Public service har alltså sjunkit ihop och blivit en reklambyrå för Moderaterna.

När jag sansat mig lite så började jag försöka analysera vad fan det är som händer och kom fram till att det naturligtvis måste vara kopplat journalistskrået, vem som äger media och hur journalistutbildningen ser ut. Idag är journalister högersympatisörer som bor i innerstaden och tillhör övre medelklassen. Hela journalistutbildningen går ut på att skapa lydiga stylade journalister med känsla för infotainment.

Lösningen på hela problemet heter medborgarjournalistik. Sedan tio år är jag med och driver www.dinlokaltidning.se i Sollentuna och just nu har jag äran att få hjälpa några ungdomar i Husby att starta Megafonen. Här ser jag framtidens obundna media. Förra året var jag i Manchester och besökte både Peoples voice media och Let´s go global, där såg jag också framtidens obundna media. Med andra ord är det dags att krossa mediaimperierna och hela journalistskrået för att återupprätta en fri press. På bilden ser ni Basar från Husby under en gemensam reportageresa vi gjorde i Bryssel. Gud vad jag är tacksam över att få umgås med framtidens bärare av det fria ordet.

1 kommentar:

annette sa...

heute möchte ich Sie auf den in Sollentuna lebenden, deutschstämmigen Lyriker Gerhard Rombach aufmerksam machen.

Gestern veröffentlichte Gerhard Rombach sein 1000. Gedicht auf seinem Blog:

http://gerhardsblog.blogspot.com/

Ein Anlass, um auf diesen Dichetr aufmerksam zu machen.

Im Geest-Verlag erschien das Buch "In mir" , dem das schwedisch-deutsche Buch" "In uns" folgte, in dem auch die Gedichte seiner Enkelin Mikaela Tarnawski (sie lebt in Stockholm) erschienen.

http://www.geest-verlag.de/buecher/rombach-gerhard-und-tranawski-mikaela-uns

Gerhard Rombachs Lyrik findet in Deutschland große Beachtung. Einige seiner Gedichte wurden als zu Liedern vertont.

Gemeinsam mit der westfälischen Lyrikerin Annette Gonserowski (Preisträgerin des Alfred Müller-Felsenburg-Preises für aufrechte Literatur) schreibt er Dialoggedichte.

Rombachs Gedichte wurden mehrfach als Gedicht des Tages, - der Woche und - des Monats ausgezeichnet und fanden Aufnahme in einem Lehrwerkfür deustche Sprache.

Bitte setzen Sie sich mit Gerhard Rombach in Verbindung, um ein Portrait über ihn zu veröffentlichen:

gerhard.rombach@swipnet.se


Mit freundlichen Grüßen
Annette Gonserowski