måndag 29 juni 2009

KLIV ÖVER KLIV ÖVER

I sommarvärmen går väl större delen av tiden åt till att njuta av livet, så även för mig. Men ibland när den härliga värmen bränner på ryggen och det är svårt att sova så börjar det gå runt i huvudet. Jag låg i natt och vred mig i sängen med en grisrosa rygg bara för att komma fram till att det här landet har upphöjt girigheten, dumheten och fegheten till lag. Ligger någon på gatan så för fan kliv över.

Mellan alla funderingar så läser jag några rader i den föga politiskt korrekta boken White line fever av Motörheads Lemmy Kilmister. Hela boken kryllar av övertramp ur varje genusperspektiv som någonsin existerat och dessutom är det ett hejdlöst supande och knarkande från sidan ett. Efter en stund slår det mig dock att i det Lemmy säger mellan raderna och utifrån hans stenhårda "Stand my ground" perspektiv så har han förmodligen mer socialt patos än de flesta i västvärlden. Jag tror också att han gjort mer för kvinnliga rockkollegor än de flesta hycklare som är mer politiskt tillrättalagda. Allting landar ner i hans liv i USA och hans frågeställning; -Hur fan kan folk bo på gatan i världens rikaste land? Jag ställer mig nämligen samma fråga när det gäller Sverige. Varför i helvete kan vi låta oss bli så uppknullade av en liten elit att vi inte längre står starka bredvid varandra. Idag äger två procent av Sveriges befolkning ca nittio procent av tillgångarna samtidigt som skolor, vård och omsorg rasar samman i ett land där de unga inte kommer att få varken arbete eller bostad.

Någonstans har dumheten upphöjts till lag och fegheten har blivit en dygd. Vi vet att snart ska 128 000 ungdomar flytta hemifrån men de kommuner som bryter mot sitt lagstadgade ansvar för bostadsbyggande bestraffas inte. Inte heller säger man någonting när vårdcentraler tar livet av sjuka människor bara för att de som svarar i telefonen får bonus om de skickar hem patienter istället för att skicka dem till sjukhus. I Sverige idag är det kliv över som gäller, men vi bör nog ha klart för oss att när den liggande har fått nog så kan man åka på en spark i skrevet.

Inga kommentarer: