lördag 8 maj 2010

Ge plats åt engagemanget

Jag hör så mycket gnäll om att unga människor inte vill engagera sig. Ingenting kan vara mer fel än det. Problemet är att vi förutsätter att de ska göra det på våra villkor. Det går inte att skapa engagemang från andra, men vi kan kanalisera det engagemang som redan finns.

Just nu arbetar Ungdomsledarföreningen kring Fotbollsskolan på en projektplan för att skapa arbete för unga människor samtidigt som det skapas en meningsfull sommarsysselsättning för barn runt centrala Tureberg. Jag förväntar mig och jag kräver att kommunen, Sollentunahem, Wallenstam, Hyresgästföreningen och Sollentuna Energi på allvar hjälper till att sjösätta detta projekt när ni får det på ert bord. De här ungdomarna har nu flera års erfarenhet av att skapa träningsmöjligheter för barnen på Malmvägen och det är dags att stötta dem nu, men utan att sno deras idé och lyfta iväg ansvaret och kontrollen.

När jag går in på Sollentuna kommuns hemsida så står det att det nu ska finnas utrymme för att skapa 500 sommarjobb. Jag förväntar mig att denna projektplan tas emot med värme när den kommer.

Inga kommentarer: