tisdag 3 november 2009

Täby och Tibble på defensiven

Jag har med glädje de senaste åren haft kontakt med Camilla Salomonsson och flera andra inom nätverket Gemensam Välfärd. Jag har också med spänning följt det arbetet som oppositionsrådet i Täby Conny Fågelström (s) gjort bl a kring ärendet med avknoppningen av Tibble Gymnasium.

Slutsatsen jag kan dra av det är att det finns ett antal människor som vågar stå upp för den gemensamma välfärden i vårt avlånga land. Detta då det inte minst i Stockholm sker utförsäljningar, ombildningar och avknoppningar med ideologiska förtecken. Högeralliansen driver frågan som vilken sekt som helst och det den enda dogmen är "Staten ska inte äga".

Nu har i alla fall Conny Fågelström och alla andra Täbybor med ett visst civilkurage fått en liten revansch. Täby kommun backar nu från priset som sattes 2007 då ett väl fungerande kommunalt gymnasium skänktes till skolans rektor för nio miljoner kronor. Detta trots att alla visste att värdet förmodligen kunde mångdubblas. Den linjen slogs också fast i kammarrätten i våras. Nu står Täbys moderater med byxorna nere och förhandlar med skolans rektor om att skolan ska betala ytterligare 6.6 miljoner kronor som kan gå till välfärd i Täby kommun. Detta är förstås kaffepengar mot vad skolans lycksökande ledning borde betala för ett varumärke som Tibble Gymnasium men det är en viktig principfråga.

Nu när Täby kommun och Tibble Gymnasium är på defensiven vill jag därför slå ett slag för nätverket Gemensam Välfärd. De har under oktober dragit igång en budkavle för ett stopp för alla de privatiseringar som moderaterna hittar så fina namn för. En budkavle som ska pågå hela vägen fram till valet 2010. För några år sedan sa man stopp till den sanslösa privatiseringen i Trondheim. Det blev startskottet för den idag respekterade Trondheimsmodellen och det förde Arbeiderpartiet tillbaka till makten. En position de har kvar även denna mandatperiod.

1 kommentar:

Anders P sa...

Jag har länge funderat över vad som driver denna utförsäljarlobby. Längre trodde jag att det hade nåt med liberalismen i traditionell skepnad att göra. Att dessa herrar och damer på något sätt noggrant studerat denna lära och förädlat den till 2000-talet. Staten ska inte lägga fingrarna i blöt. Låt folket (de som har medel) styra så blir allt bra. Nu kan jag konstatera att jag var på helt fel spår. Det finns ingen liberal teologi gömd här. Jag kan till min oförställda häpnad konstatera att det handlar om enkla mänskliga mekanismer. Den här lobbyn känner ett antal likasinnade från gemensamma skolor, utbildningar, familjer mm och de har lärt av sina mödrar och fäder ett enkelt budskap: makt och pengar är det enda väsentliga i tillvaron. Eller rättare i varje mänskligt möte kan det finnas fördelar att vinna (pengar, inflytande). De är ju lärda så. Därför blir de uppriktigt förvånde eller bestörta när det finns andra inflyteslerika parter som påstår eller står för något annat. Sen är det ju inte rektorn som köpte skolan som är "skurken", det är ju de som sålde skolan. Och om jag inte har tagit helt fel så är väl inte allt tokigt som händer politikernas fel. Månne vi medborgare kanske har nåt litet med vad som händer att göra?