onsdag 4 november 2009

Varför ersätta ungdomsarbetslöshet med ungdomsslaveri

Nu är Maud Olofsson i farten igen och den här gången är det ungdomarna som ska straffas för att arbetsmarknaden inte fungerar. Nu ska det införas ungdomslöner som ska gälla i ett år och ge mindre än två tredjedelar av en riktig lön. Enligt beräkningar ska ungdomar leva på ca 8000 kronor i månaden efter skatt.

Min osökta fråga är varför ungdomsarbetslöshet ska ersättas med ungdomsslaveri. Varför ska någon leva på en lön som inte ens täcker månadskostnaden för boendet och lite mat på bordet. Jag blir bara provocerad och tackar min lyckliga stjärna att jag närmar mig 40 års strecket. Den politik som alliansen står för är tydligen helt och fullt till för rika svenska män och alla andra ska betala. A-kassan har inte bara sänkts, den har havererat, lönegapet mellan män och kvinnor ökar, ungdomsarbetslösheten ökar och sen nu det här. Lägg sedan till en politik där de segregerande faktorerna börjar visa tydliga resultat på arbetsmarknaden och inom närvården i förorten.

Maud Olofsson tycks inte tänka alls. Hennes förslag är nu alltså att ungdomar under ett år ska jobba under en slavlön för att sedan få avtalsenlig lön. Vilka incitament hade hon tänkt ska förhindra att arbetsgivarna efter tolv månader inte sparkar ut slaven och tar in en ny på tolvmånaderskontrakt. Kära läsare jag förstår att den rödgröna alliansen leder stort i åldersgruppen 18-25.

Inga kommentarer: