onsdag 24 december 2008

GOD JUL

Det är julaftonsmorgon och jag har nyligen avnjutit Börje Ahlstedt och hans rätt underbara monolog direkt ur julevangeliet. Sitter här med lite julklappar att slå in men det har i princip fått stanna vid presenter till brorsbarnen och min gudson. Det är inte lätt och veta vad som gäller så det är bara att göra sitt bästa och hålla god min.

Tänkte idag bara önska er alla en riktigt god jul och skicka med en liten tanke. -Idag är det som värst för den som är ensam. Det är också som värst för barn som lever i dysfunktionella familjer där våld, alkohol och droger lägger sig som en kvävande våt filt över det vi kallar julstämning. I min egen kommun Sollentuna har vi flera hemlösa som dykt upp i TV på olika sätt. Jag vill att vi alla skänker även dem en tanke.

Livet är inte alltid enkelt men det finns alltid hopp. Börje Ahlstedt och Helle Klein konstaterade i TV att vi ibland lägger för mycket tid vid saknaden och för lite tid till att våga längta. Jag kan själv känna att jag ibland inte vågar längta eftersom besvikelsen då blir större när jag inte når fram, men så kan vi inte leva våra liv. Då blir man som en grå i ett stim av sill.

Slutligen kan jag bara konstatera att det finns någonting med traditioner som är spännande. De fungerar som något slags sammanhållande kitt i våra liv. Traditioner håller fast vid det gamla men de förändras också ständigt för att överleva. Till alla er som läser dinlokaltidning.se och denna blogg vill jag bara säga tack. Även vi ska förändras tillsammans hoppas jag, men vi ska också våga hålla kvar vid och renodla det som är bra.

God Jul

1 kommentar:

Jag sa...

God fortsättning! Vi kan väl dela på något rött i veckan?