måndag 8 december 2008

-VEM GRANSKAR MAKTEN?


Under ca tio år har jag varit en av de drivande krafterna bakom www.dinlokaltidning.se och många har undrat vad jag har fått ut av det. Svaret på den frågan att jag till viss del inte vet men att det ger mig en slags känsla av befrielse. Så är det inte minst när någon ibland dyker upp i Sollentuna Centrum eller någon annanstans och tackar för det man gör. Om vi istället leker med tanken att ställa om frågan kring vad jag får ut av det och istället frågar vad det är som driver mig, så blir svaret en fråga; -Vem granskar makten?

Sedan början av 1990 talet har jag drivits av en stigande irritation över hur makthavare medvetet kringgår lagar och förordningar. Detta sker ibland för privat bruk men framförallt är det kommuner och andra instanser som utnyttjar luckor i lagen för att uppnå sina ideologiska mål. Lever man som jag dessutom i förorterna till vår huvudstad så är mediaklimatet helt dött och där finns bara reklambladet Mitt i och kommunens egna propagandablad. Sedan vi startade web-tidningen www.dinlokaltidning.se 1999 så har det hänt flera gånger att journalister från Mitt i hört av sig till vår redaktion och velat att vi ska ta upp saker som de själva inte får ta upp. -Det kan hota annonsmarknaden är visst motivet. Konsekvenserna av en media som helt abdikerat för marknadskrafterna och inte längre har någonting med den tredje statsmakten att göra är att den demokratiska insynen försvinner.

Under perioder har vi de senaste 10 åren haft en fungerande lokal-TV i Sollentuna där jag bor.   Där gjorde jag tillsammans med författaren Lennart Högman en rad granskande studioprogram åren 2005-2006. Programmen syftade till att grilla makthavare och högst på listan stod ledarna för de politiska partierna. Allt gick bra och vi fick mycket beröm ända tills vi kom till det moderata kommunalrådet Torbjörn Rosdahl, då var det stopp. Han och hans parti hade nämligen både släktband och ekonomiska relationer långt in i det producerande mediabolaget samt en total kontroll över Lokal-TV föreningens styrelse. Programmet stoppades först under en hel månad för att sedan censureras och det var Rosdahl (m) själv som skapade dekreten för detta. Nu är frågan kring Lokal-TV i Sollentuna åter aktuell då Torbjörn Rosdahl (m) avkräver producenten av TV en klausul som förbjuder honom att kritiskt granska kommunen.

Jag har ovan försökt beskriva en situation som kan uppstå i våra lokalsamhällen men frågan är högst aktuell både nationellt och internationellt. Hela journalistkåren börjar idag alltmer likna renässansens konstnärer. Det gäller att prostituera sig för makten annars blir det tomt på kontot, och frågan kvarstår; -Vem granskar makten?

1 kommentar:

Danton dy sa...

Principen borde vara: ju större makt - dessto större transparens...