söndag 14 december 2008

ÖPPENHET FÖR ENGAGEMANG OCH KVALITET


Häromdagen fick jag två tidningsartiklar av min vän och kollega Janne Hanspers. Den ena var från DN och den andra från Aftonbladet. Den första handlade om rektor Lars Gustavsson som hänvisade till öppna beslut som en väg mot kvalitet och den andra var en krönika av Belinda Olsson som undrade vad vi skulle med alla mellanchefer utan mandat till. Detta fick mig att tänka till över kontrollbehovet bland makthavare, näringsliv och folkrörelser.

När jag först läser om Lars Gustavsson som idag är hyllad rektor på Nya Elementar så slår det mig hur jävla enkelt allt är egentligen. -Nyckelordet är öppenhet konstaterar han samtidigt som han med självklarhet hävdar att synliggörande och deltagande i beslutsprocesser är en förutsättning för att uppnå kvalitet. I artikeln framgår också med all önskvärd tydlighet att han inte heller drar sig för att till och med anmäla sig själv och sina tillkortakommanden till arbetsmiljöverket när något går snett. Allt i öppenhetens namn.

Detta om hur saker och ting borde vara, och som jag tror att det framgår ovan så krävs det ingen Einstein för att räkna ut att strategin är lyckosam. Nu till hur det är i verkligheten och Belinda Olssons konstaterande att hela Sverige har fastnat i ett regisserat varumärkeshelvete. Detta får till konsekvens att hela makteliten, näringslivet och folkrörelserna sitter med en hel hög mellanchefer utan mandat till någonting. Inte en fråga från media, medborgare, kunder eller medlemmar kan passera utan att varumärkesstrategen ska tillfrågas. Det går inte ens att rapa utan att först kolla av hur det stämmer med den grafiska profilen.

-Varför är det då så här frågar sig allt fler. Svaret handlar om makt, strukturer och ett sjukligt kontrollbehov som tillåts äta sig in precis överallt. Priset är ett förödande vakum där gatekeepers och företrädelsevis män på höga positioner kissar på sig om de släpper taget. Vapnet mot det är synliggörande och breda kommunikationsytor.

Oavsett om du befinner dig inom politiken, i näringslivet eller inom folkrörelsen bör du ställa en rad krav för att nå bättre resultat. -Kräv ramar, riktlinjer och kvalitetskriterier som är gemensamt beslutade. -Kräv maktspridning genom processgrupper och öppna nätverk. -Kräv ett demokratiskt transparent beslutsfattande. -Slå sönder alla vattentäta skott mellan enheter och organisationsled. 

Då skapar du breda kommunikationsytor och ett kreativt synliggörande som leder till både engagemang och kvalitet. -Lätt va!?...

1 kommentar:

Igor Videla sa...

Säger bara...NO LOGO!!